Je eigen webshop hebben is hard werken en met veel verschillende dingen rekening houden. Spreek je de juiste doelgroep aan? Adverteer ik op het juiste platform? Verkoop ik het juiste product? Dit zijn allemaal vragen waar je antwoord op moet hebben wil je een succesvolle webshop draaien. Iets wat heel veel tijd kost en waar je ook maar is verstand van moet hebben is de logistiek van je webshop. Dit moet goed geregeld zijn, want anders komen de orders niet goed aan. Je kan hierbij de keuze maken om het logistieke proces uit te besteden aan een logistieke dienstverlener. In dit artikel vertellen we je meer over wat de functies van een logistieke dienstverlener en de voordelen die het met zich meebrengt!
Wat doet een logistieke dienstverlener?
Een logistieke dienstverlener verzorgd alle activiteiten die een onderneming uitvoert om ervoor te zorgen dat de order goed aankomt bij de klant. Simpelweg helpt een logistieke dienstverlener om een bedrijf het op dit gebied zo makkelijk mogelijk te maken. Hierdoor bespaart een bedrijf tijd, een opslagruimte en geld. Het geld en tijd die het bedrijf overhoudt, kan weer in andere zaken gestoken worden het verbeteren van de webshop of meer adverteren. Hierdoor heb je kans op een hogere omzet of meer bezoekers op je website, wat uiteindelijk je doel moet zijn.
Maar wat zijn de logistieke processen die een logistieke dienstverlener uitvoert? Je kan de processen in vier verschillende categorieën indelen. Hierbij kan je denken aan vervoer, opslag, productie en organisatie en aansturing. De eerste 3 processen zijn meer gericht op fysieke activiteiten, de andere 2 zijn meer het advies geven over bepaalde zaken binnen dit proces. Wil je een uitgebreide uitleg of meer weten over deze processen? Klik dan hier!
Voordelen werken met een logistieke dienstverlener
Een van de grootste voordelen en wat het meest waarde brengt voor de ondernemer is het overnemen van het gehele logistieke proces waardoor er meer tijd overblijft voor andere activiteiten. Hierdoor kan er meer focus gelegd worden op het laten groeien van de webshop en het adverteren. Ook scheelt het je dagelijkse tripjes naar het postkantoor om de orders daar te brengen. Door samen te werken met een logistieke dienstverlener is het vaak mogelijk om ook nog een betere service te bieden in de vorm van latere cutoff tijd (voor 23:59 besteld, morgen in huis!)
Het uitbesteden van je logistiek aan een logistieke dienstverlener kost je natuurlijk geld, maar alsnog bespaar je hiermee kosten. Een logistieke dienstverlener maakt namelijk vaak gebruik van volume voordeel met het verzenden van de orders. Dit zal je ook terugzien in de tarieven die er geboden worden. Ook hoef je geen hele zoektocht te houden om een goede opslagruimte te vinden. Het ligt er natuurlijk aan, maar als je een goed lopende webshop hebt moet je ook nog is een grote opslagruimte vinden wat vaak hoog oploopt in de kosten.
Zelf nog opzoek naar een logistieke dienstverlener als partner? Door onze eigen kennis in de E-commerce en logistiek wereld, kunnen wij onze klanten optimaal ondersteunen! Reventa logistisc helpt je graag verder met het ontwikkelen van je merk. Meer informatie? Neem een kijkje op de website of schrijf je in voor een vrijblijvend gesprek.