Helaas kan je retouren nooit tegenhouden. Niet iedere klant kun je namelijk tevredenstellen. Maar hoe zet je reverse logistics op de juiste manier in? En waar moet je allemaal rekening mee houden. Lees in dit artikel alles over reverse logistics en hoe je dit het beste kunt toepassen in jouw bedrijf.
Wat is reverse logistics?
Reverse logistics is een vorm van supply chain management dat goederen van klanten terug naar de verkopers of fabrikanten verplaatst. Wanneer een klant zijn product ontvangt zorgt een retourzending of recycling voor reverse logistics. Reverse logistics begint bij de klant en gaat achteruit door de supply chain terug naar de distribiteur of van de distribiteur terug naar de fabrikant. Het kan ook processen bevatten waarbij de klant verantwoordelijk is voor de uiteindelijke verwijdering van het product. Denk hierbij aan recycling, een opknapbeurt of wederverkoop.
Wanneer gebruik je reverse logistics?
Organisaties of bedrijven gebruiken reverse logistics wanneer goederen door de supply chain teurg naar de verkoper en/of leveranciers moeten. Het doel is om de waarde van het product terug te winnen of af te voeren. Wereldwijd zijn retouren jaarlijks bijna een biljoen waard en wordt dit ook steeds gebruikelijker met de groei van e-commerce.
De doelstellingen van reverse logistics zijn dus duidelijk. Wist je dat 10% van fysieke aankopen slechts wordt geretourneerd? Terwijl dit bij een online webshop 30% is. Slimme bedrijven gebruiken reverse logistics om de loyaliteit van de klanten te vergoten en herhaalaankopen te stimuleren. Zo kunnen ze de verliezen door middel van retourzendingen tot een minimum beperken
Reverse logistcs versus traditionele logistiek
De traditionele supply chain begint bij de leveranciers en gaat verder naar de fabriek of distribiteur. Vanuit hier gaan de goederen naar klanten of eventuele retailers. Het beheren van reverse logistics is andersom. Dit begint bij de eindconsument en brengt de producten terug naar elk punt in de supply chain.
Een goede supplychain kan reageren op veranderingen en kan omgaan met vereisten op het gebied van reverse logistics. Door dit omgekeerde proces kunnen producten een stap terug in de keten of naar de oorspronkelijke leverancier worden teruggestuurd. Ze kunnen zelfs geretourneerde producten terugsturen naar reguliere verkoop- of kortingskanalen (zoals vereffenaars).
Hoe werkt reverse logistics?
Reverse logistics verplaatst goederen minstens 1 stap acheruit van het originele eindpunt van de supply chain. Dit proces bevat verschillende plannen en controles. Veel bedrijven besteden dit liever uit. Het reverse logistics proces bevat het beheren van retouren en het kopen van overtollige goederen en materialen. Ook is het proces verantwoordelijk voor de afhandeling van eventuele leases of renovaties. Retourlogistiek verschilt per bedrijfstak. Economische prikkels zorgen ervoor om het beheer van retourlogistiek te verbeteren.
In de drankenindustrie bijvoorbeeld maakt het reverse logistics-proces bijvoorbeeld gebruik van lege tapcontainers. Drankproductiebedrijven willen de waarde van hun containers terugwinnen door ze opnieuw te gebruiken. Dit vereist het plannen van transport, het beheren van scheepsladingen en het schoonmaken van de containers.
Je logistiek bij Reventa Logistics
Bij Revente logistics kunnen wij het gehele logistieke proces voor je uit handen nemen. Zo ook het reverse logistics proces. Bij Revanta zorgen wij ervoor dat de gebreken uit het huidige fulfilment worden voorkomen. Geen ontbrekende prijzen tot er een offerte is gedaan. Ook heb je geen onverwachte aansluitkosten, geen opstarttijd, geen gelimiteerde keuze uit verpakkingen en hoef je nooit 2 dagen te wachten op de klantenservice. Wij behandelen onze klanten echt als collega’s. Je bent ook altijd welkom om vrijblijvend langs te komen om zaken te bespreken.