In dit artikel zullen wij je meenemen in de wereld van retourlogistiek. Deze stroom van retourlogistiek valt onder de B2C verzendingen tussen de klant en verkoper. Maar wat is retourlogistiek nou eigenlijk? En hoe kan je dit het beste aanpakken?
Wat is retourlogistiek?
Retourlogistiek kan je zien als de verwerking van goederen die terugkomen naar je onderneming. Retourzendingen kunnen meerdere redenen hebben. Retouren vinden plaats wanneer het bestelde product niet aan de verwachtingen voldoet. Of wanneer er bijvoorbeeld kleding is besteld en de maat is niet goed. Ook kan een product beschadigd aankomen bij de klant waardoor hij het wil retourneren.
In Nederland heeft de consument het recht op herroeping. Dit betekent dat de consumenten 14 dagen de tijd hebben om af te zien van de online bestelling. Dit geldt niet voor alle producten. Op maat gemaakte producten of producten die snel bederven hebben dit bijvoorbeeld niet.
De consument kan zijn producten terugsturen indien ze niet blij zijn met het geleverde product. Retourlogistiek is voor webshop eigenaren een arbeidsintensief onderdeel wat ze liever uitbesteden. Volgens onderzoek schijnt het ook dat het verwerken van een retour 400-500% meer handelingen vereist dan de verzending van een bestelling.
Mocht je de gehele logistiek willen uitbesteden is dat mogelijk. Wij van Reventa Logistics nemen dit proces graag voor je over zodat jij je kan focussen op meer belangrijke zaken binnen je onderneming.
Betere retourvoorwaarden is een waarde voor je klant
Vandaag de dag verwacht de consument steeds meer value-added servies. Hieronder valt ook een eenvoudig retourproces. Webshops hanteren dan ook steeds vaker betere retourvoorwaarden. Webshops die dit aanbieden hebben vaak de voorkeur van de consument.
- Gratis retourneren
- Verlengd bedenktermijn tot wel 100 dagen
- Snelle afhandelin van de retour
- Retourlabel bij de bestellingen
Webshop logistiek en retourlogistiek uitbesteden
Voor een efficiënt ingedeelde webshop logistiek is veel kennis en ervaring nodig. Reventa Logistics biedt deze retourlogistiek als added value. Hierbij is goede dienstverlening erg belangrijk. Heeft je webshop wel eens te maken met retouren? Laat je retourlogistiek dan verzorgen door Reventa. Wij zorgen ervoor dat de logistiek van je webshop helemaal in orde is. Van orderverwerking tot de inkomende retouren. Wij beheren je voorraad, zorgen voor het inpakken en verzenden van orders, ontvangen nieuwe voorraad en verwerken je retouren. Hierdoor heb je meer tijd en geld om je op andere zaken binnen je onderneming te richten.
Wat kan je van ons verwachten?
Bij Reventa hanelen we alle verzendingen en retouren voor je af. Klanten sturen de producten naar ons op. Wij zorgen er dan voor dat de logistieke processen allemaal soepel verlopen. Bij Reventa regelen we:
- De verzameling van retourzendingen
- Registratie van retouren
- Controle op producten voor kwaliteit en kwantiteit
- Controle of het nog verkoopbaar is
- Dat de retour wordt toegevoegd aan bestaande voorraad
- De opslag van beschadigde goederen
Ben jij al overtuigd? Maak dan snel, gratis en vrijblijvend een afspraak. Mocht je nog enige vragen hebben over de uitbesteding van je logistiek? Stuur ons gerust een bericht. Wij van Revanta Logistics helpen je graag verder.